Τα τρία βήματα για το Χρυσό
September 18, 2016

’Η δύναμη της θέλησης ως βελτίωση συγκέντρωσης απόδοσης, συνέπειας και ελέγχου υλοποίησης στόχων’

‘’Η δύναμη της θέλησης ως βελτίωση συγκέντρωσης απόδοσης, συνέπειας και ελέγχου υλοποίησης στόχων’’

Στο βιβλίο με τον ίδιο τίτλο, επιβεβαίωσα ότι αυτή η μεγάλη δύναμη δεν είναι μια μόνο κατεύθυνση, δράση και ποιότητα του μυαλού, αλλά ένα σύνδρομο από σοφία, ανακάλυψη και αξιοποίηση δυνάμεων, ιδιότητες, συνήθειες και δράσεις. Εδώ θα δούμε την αξία της συγκέντρωση και τη συνέπειας πάνω στους βασικούς μας στόχους.

Μην αφήνεις το μυαλό να αιωρείται σαν ένα φύλλο χαρτί στον άνεμο. Όταν εκτελείς ένα έργο, μη σκέπτεσαι τίποτα άλλο. Όπως όταν περπατάς από το σπίτι στη δουλειά και μετράς τα βήματα που χρειάζονται για να φτάσεις εκεί με σιγουριά. Είναι κάτι που δεν είναι εύκολο, αλλά το μυαλό σου σύντομα θα καταλάβει ότι εσύ κρaτάς τα ηνία του και όχι το αντίθετο.

Η δύναμη της θέλησης είναι σαν ένα μυ που ασκείς για να σου παρέχει υγεία, δύναμη και εμφάνιση. Πρώτα  τον εξασκείς και μετά είναι όπως επιθυμείς. Στην αρχή έχει κόπο και πόνο αλλά στο τέλος, το αποτέλεσμα θα γίνει μέρος της εικόνας σου και του χαρακτήρα σου με ένα πολύ θετικό τρόπο. Όταν είσαι πεινασμένος, περίμενε μια ώρα ακόμη πριν πάρεις το γεύμα. Όταν εργάζεσαι σκληρά πάνω σε κάτι και το μυαλό σου σε ωθεί να πάρεις το τελευταίο τεύχος ενός lifestyle περιοδικού για διάλειμμα ή να μιλήσεις με ένα φίλο, φρέναρε αυτήν την παρόρμηση. Πολύ σύντομα θα έχεις την ικανότητα να κάθεσαι για ώρες, συγκεντρωμένος-η με ακρίβεια σε ότι επιχειρείς. Να σκέπτεσαι για εσένα και για δικές σου επιθυμίες. Αρκεί να μην είναι μεταβλητές και πρόσκαιρες.  Ο Isaak Newton, ένας από τους μεγαλύτερους  εφευρέτες που έχει γεννήσει ο κόσμος, είπε κάποτε: ‘’Αν έχω κάνει κάτι για τον κόσμο, αυτό έγινε εξ’ αιτίας της υπομονετικής μου σκέψης’’  Ο Newton, είχε μια απίστευτη ικανότητα να κάθεται ήρεμος και να σκέπτεται χωρίς διακοπή για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Με τον ίδιο τρόπο κι εσύ έχεις αυτήν την ικανότητα.

Μπορείς επίσης να αναπτύξεις τη ΔΤΘ περιορίζοντας τις επαφές σου με άλλους, αν αυτές δεν είναι ιδιαίτερα χρήσιμες. Μένεις ‘άφωνος’ (χρησιμοποιείς τον κανόνα 60/40 = άκου 60% και μίλα μόνο στο 40%). Αυτό δε θα σε κάνει μόνο πιο δημοφιλή αλλά θα κερδίσεις περισσότερη σοφία, καθώς, καθένας που συναντάμε έχει κάτι να μας ‘διδάξει’. Ένα άλλο στοιχείο που χρειάζεται να περιορίσεις, είναι η τάση να σχολιάζεις και να καταδικάζεις κάποιον που νομίζεις ότι έκανε κάτι λάθος ή δεν σου αρέσει ο τρόπος του. Δε χρειάζεται να παραπονιέσαι ούτε να διαμαρτύρεσαι. Με την ήρεμη δύναμη της θέλησης θα έχεις την ευχέρεια να αναπτύξεις μια ευχάριστη και ισχυρή προσωπικότητα και να επηρεάζεις σημαντικά τους άλλους.

Όταν μια αρνητική σκέψη περνά μέσα από το μυαλό σου, αμέσως άλλαξέ τη με μια θετική. Οι θετικοί τρόποι και η θετική ενέργεια, πάντα κυριαρχούν στις αρνητικές συνήθειες και κάνουν το μυαλό να συντονίζεται μόνο με τα καλύτερα και τα πιο χρήσιμα. Όσο κι αν ούτε αυτό είναι τόσο εύκολο, μπορείς να απαλλαγείς από τις αυτόματες αρνητικές σκέψεις και συνήθειες που έχεις κληρονομήσει από τα προηγούμενα χρόνια και να γίνεις ένας δυνατός, φωτεινός και θετικά σκεπτόμενος άνθρωπος.

Πολλές φορές πάνω σε μια πνευματικό έργο έρχεται να παρέμβει η φαντασία και η ονειροπόληση. Τι να κάνουμε εδώ… Μα είναι προφανές ότι αν το έργο είναι ατομικά δημιουργικό, η φαντασία το ενισχύει και το εμπλουτίζει. Αν όμως, έρχεται για να αποσπάσει τη σκέψη από άλλους στόχους που είναι προορισμένοι για το έργο, τότε είναι ένας ‘πειρασμός’ που έχει την τάση να μας βλάπτει και να μας καθυστερεί. Υπάρχουν όμως και άλλοι, ορατοί πειρασμοί… Μπορεί να έχουμε…κάπου στο συρτάρι ένα γλυκό, ένα  snack, ή ακόμη και μια εφημερίδα και κάπου δίπλα, μας περιμένουν οι επαφές στο ίντερνετ, που μπορούν να πάρουν την προσοχή μας από κάτι άλλο πιο σημαντικό! Απλά εφαρμόστε τον κανόνα ‘ό,τι δε φαίνεται, βγαίνει έξω από το μυαλό’.

Η δύναμη της πρόθεσης είναι ένα στοιχείο που δουλεύει με αφανή τρόπο για τη δύναμη της θέλησης. Οι Ψυχολόγοι ονομάζουν αυτήν την τακτική ‘εφαρμογή της πρόθεσης’, που έχει τη μορφή μιας δήλωσης με τη μορφή ενός υποθετικού λόγου   (‘’Αν……τότε θα…..‘’). Αυτή η δέσμευση βοηθά να είμαστε σαν έτοιμοι από καιρό για καταστάσεις που μπορούν να εξουδετερώνουν την αποφασιστικότητά μας και να μας βγάζουν έξω από το στόχο μας. Αν για παράδειγμα πάω σε ένα πάρτι και είμαι εθισμένος στο αλκοόλ, πριν ξεκινήσω να πάω εκεί, θα έχω δεσμευτεί ότι ‘’Αν μου προσφέρουν ποτό, θα ζητήσω σόδα με λεμόνι’’  Αυτή είναι και η καλύτερη τακτική για να μείνω πιστός σε μια υγιή δίαιτα και να αποφύγω  τις τροφές με τα λίπη, άσχετα αν η διάθεσή μου με τραβά με εμμονή κοντά του! Έχοντας από καιρό βάλει  σε εφαρμογή ένα σχέδιο με ενεργή τη δύναμη της πρόθεσης, θα με οδηγεί με ασφάλεια να παίρνω τις σωστές αποφάσεις, χωρίς να χρειάζεται εδώ η δύναμη της θέλησης.

Μία άλλη ενδιαφέρουσα μέθοδος που λειτουργεί ιδιαίτερα καλά, είναι να χρησιμοποιείτε το αντίθετο χέρι σας. Ο εγκέφαλός σας συνδέεται  νευρικά να χρησιμοποιεί το κυρίαρχο χέρι σας, έτσι είναι δείγμα για τη δύναμη της θέλησης για να χρησιμοποιήσετε το αντίθετο. Για να ξεκινήσετε, επιλέξτε να κάνετε αυτή την άσκηση μισή έως μια ώρα κάθε μέρα.

 

Μια άλλη εφαρμογή της πρόθεσης, ιδιαίτερα αποτελεσματική για μελέτη και παράδοση εργασιών είναι η ΄αυτο-ρυθμιζόμενη προθεσμία’. Οι μεγαλύτεροι ίσως θυμάστε τα φοιτητικά σας χρόνια πώς νιώθατε όταν γινόσασταν ΄κομμάτια΄ για μια εξέταση ή για να προφτάσετε μια παράδοση την τελευταία μέρα…..Κι όλα αυτά γιατί, σαν ανάγκες, ήταν όλα ‘από έξω’, χωρίς το μυαλό μας να έχει ήδη συντονιστεί μαζί τους και να τα κάνει ‘δικά του θέματα’. Μέσα από την ίδια αρχή, δηλαδή τη δύναμη της πρόθεσης, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι μέσα από τις προθεσμίες που επιβάλουμε στον εαυτό μας για κάποια έργα και εμμένουμε σε αυτές, ’βλέπουμε΄τα οφέλη που ακολουθούν μετά από την πιστή τους τήρηση. Με τον ίδιο τρόπο, όσοι τηρούν με ακρίβεια την προθεσμία τους, αν μάλιστα αυτό συνδυάζεται με ένα σύστημα επιβράβευσης (εξωτερικά κίνητρα και ευκαιρίες) , βελτιώνουν τη διατροφή τους, την τόλμη και την αποφασιστικότητά τους εκεί που χρειάζεται, την εικόνα στο σώμα τους, την υγεία τους, κόβοντας το κάπνισμα και το αλκοόλ και άλλα επιθυμητά πράγματα.. Αρκεί να γίνουν ολικά δικές μας, άσχετα με το από πού προέρχονται και ποιος τις ορίζει.

 

 

 

Για να έχετε αυτοέλεγχο στα οικονομικά σας, παρακολουθείτε τις δαπάνες σας. Οι περισσότεροι από εμάς δεν παρακολουθούμε το φαγητό που τρώμε, δεν ελέγχουμε τα έξοδά μας. Πόσο έδωσα και πόσο ανάγκη το είχα πραγματικά;  Ποιον ρώτησα και με παρώθησε σε αυτήν την αγορά; Ποιον έπρεπε αν ρωτήσω; Γιατί δεν ξοδεύω σε είδη που στο παρελθόν αποδείχτηκαν χρήσιμα και ωφέλιμα για μένα, την υγεία μου, την εργασία μου και τους ανθρώπους μου……Ακόμα κι αν δεν μπορείτε να περικόψετε τις δαπάνες σας – που θα ήταν επίσης ένα δείγμα από εξάσκηση της δύναμης της θέλησης – ερευνητές διαπίστωσαν ότι έστω και η απλή παρακολούθηση του πού τα χρήματά σας πήγαν, θα βελτιώσει τη θέλησή σας. Για να ξεκινήσετε, δοκιμάστε να χρησιμοποιήσετε μια εφαρμογή internet που ελέγχει τα υπόλοιπα των λογαριασμών σας και τις αγορές με τις κάρτες σας. Κάτι που συχνά αποφεύγετε για να μη δυσαρεστήσετε τον εαυτό σας από αυτά που θα δείτε….  Αυτή η επανεξέταση θα είναι η βάση για ανάκτηση της ικανότητά σας να γυρίζετε την πλάτη τους πειρασμούς και να  είστε αφοσιωμένος-η στα χρήσιμα και σημαντικά, όπως και αυτή η ίδια η ενέργεια που τα ελέγχει, είναι χρήσιμη και σημαντική. Είναι η ενέργεια της ΔΤΘ.

 

 

Γιατί άραγε έχουμε αυτές τις επιλογές ή παίρνουμε αυτές τις αποφάσεις,  όταν, όχι μόνο δεν εξυπηρετούν τα σχέδιά μας αλλά μας φέρνουν πιο κοντά στην αδράνεια και στο τέλμα;  Σκεφτείτε τις επιλογές και τις αποφάσεις σας όλη την ημέρα. Τι κάνω και τι αποφεύγω ή μου διαφεύγει να κάνω…. Είμαστε συχνά τόσο ‘χαμένοι’ στη διάρκεια μιας μέρας γεμάτης υποχρεώσεις, ώστε  οι ενέργειές μας  να γίνονται αυτόματα. Παίρνοντας  χρόνο για να σκεφτούμε γιατί  παίρνουμε αυτές τις αποφάσεις καθημερινά, θα αυξήσει την ικανότητά μας να εστιάζουμε στις μεγάλες μας ανάγκες  και να αντιστεκόμαστε πειρασμούς. Αυτές οι ανάγκες αξίζουν και να επενδύσουμε εκεί  οικονομικά περισσότερο αντί για τα άλλα! Για να ξεκινήσετε, προσπαθήστε να συλλάβετε τον εαυτό σας σε μια αυτόματη συμπεριφορά και ρωτήστε τον, ‘γιατί το κάνει……. Αυτή η ‘ανάκριση΄ θα φέρει περισσότερη σύνεση και θα στρέψει το μυαλό σε άλλες, θετικές  αποφάσεις που ίσως αγνοούμε ή παραμελούμε, επειδή ίσως έχουν δυσκολία,  χρόνο ή κόστος……

 

Όλα  αυτά είναι μια εγγυημένη πνευματική προπόνηση και μένει στον καθένα να επιλέξει αυτές τις πρακτικές που  φαίνονται αποτελεσματικές για αυτά που θέλει να πετύχει. Σαν αρχή, επιλέξτε  μόνο μία από αυτές τις ασκήσεις για να την προσθέσετε στην καθημερινή σας ρουτίνα. Με το να ακολουθείτε με ακρίβεια τα βήματα που προτείνει, θα έχετε μπει ήδη στο δρόμο σας και η θέλησή σας θα χαράξει στη ζωή σας ένα γόνιμο έδαφος για να φυτεύετε τις επιθυμίες σας και να περιμένετε γρήγορα να ανθίσουν!

 

Αν το μυαλό μπορεί να κατανοηθεί σαν άλογο που μπορεί να δαμαστεί ή σαν ένα μυϊκό σύστημα που χρειάζεται ανάπτυξη για να ενισχύσει την υγεία και την εικόνα του κατόχου του……σε κάθε περίπτωση, οι εντολές στον εαυτό και οι συνταγές επιτυχίας των υψηλά επιτυχημένων  (αυτοπειθαρχία), δεν έχουν παρά να προσθέσουν ιδέες και αξία σε όλους μας !

 

Άκης Ρόμας

30/5/2016

facebook chat